نکات مهم به هنگام استفاده از طناب بتل روپ

نکات مهم به هنگام استفاده از طناب بتل روپ
[vc_

استفاده از بتل روپ

column]

نکات مهم به هنگام استفاده از طناب بتل روپ

1- مطمئن شوید که طناب بتل روپ محکم بسته شده است

طناب بتل روپ یک وسیله ورزشی کارآمد بوده که امروزه در باشگاه‌های ورزشی و همچنین منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طناب اصولا وزن سنگینی دارد به همین دلیل قبل از استفاده باید به نکات مهمی توجه کنید. امکان آویزان کردن این طناب به دیوار وجود دارد و این می‌تواند استفاده از آن را آسان‌تر کند. قبل از استفاده باید از محکم بودن طناب به دیوار و یا هر فضای دیگری مطمئن شوید. ورزشکاران بر اساس شرایط سنی، جنسی و توانایی های جسمی خود بتل روپ مناسب را انتخاب و استفاده می کنند. هر چه توانایی جسمی بالاتری داشته باشید بهتر می‌توانید طناب را حمل کنید.

 2- مساحت محیط مناسب انتخاب کنید

نکته دیگری که باید هنگام استفاده از طناب بتل روپ به آن توجه کنید مساحت محیط است. اگر محیط بزرگی دارید باید طناب را با طول بیشتری خریداری کنید اما اگر فضای شما کوچک است هنگام استفاده قطعا طنابی با طول کمتر عملکرد خوبی دارد.

نکات مهم استفاده از بتل روپ

 

3- توجه به سن و ضخامت طناب

افراد باید هنگام استفاده به سن خود نیز توجه کنند چون طنابی با قطر ۳۲ میلیمتر برای نوجوانان مناسب است و ۴۰ میلیمتر برای آقایان و بانوان.

4-استفاده صحیح از بتل روپ

نکته دیگری که هنگام استفاده از این طناب های ورزشی باید به آن توجه کرد استفاده صحیح از آنها است تا تاثیر داشته باشد.

5- انتخاب ضخامت و قطر مناسب

ضخامت بتل روپ می‌تواند در کاهش چربی و افزایش استقامت بدن و عضله سازی نقش داشته باشد پس شما باید هنگام استفاده به قطر طناب توجه کنید. اگر دست‌ های شما کوچک است با طناب کوچک انتخاب کنید تا به خوبی در دست شما قرار بگیرد و بتوانید حرکات را به درستی انجام دهید. جنس طناب در زمان استفاده بسیاز مهم است و باید به گونه ای باشد که در دست لیز نخورد. طناب هایی که طول زیادی دارند روان تر و متحرک تر هستند و شما می توانید بهتر از آنها استفاده کنید. طناب های کوتاه حرکت زیادی ندارند.

چه کسانی نباید از طناب بتل روپ استفاده کنند؟

1- زنان باردار

طناب بتل روپ به دلیل وزن سنگینی که دارد هر کس قادر به استفاده از آن نیست و افراد باید آمادگی لازم برای تکان دادن و ورزش با این طناب را داشته باشند. اولین گروهی که قادر به استفاده از این طناب ورزشی سنگین نیستند زنان باردار می باشند‌. آنها باید به ورزش های راحت و سبک روی بیاورند چون تکان دادن این طناب می تواند به عضلات شکم فشار بیاورد در نتیجه جنین را تحت فشار قرار می دهد و برای او مناسب نخواهد بود. بدین ترتیب زنان باردار نمی توانند از هیچ وزنی از این طناب استفاده کنند.

2-کودکان

کودکان گروه دیگری هستند که نمی توانند این طناب سنگین را تکان دهند. کمترین وزنی که این طناب دارد ۱۳ کیلو است که یک کودک نمی تواند به راحتی آن را تکان دهد و ممکن است آسیب های زیادی به بدن این افراد وارد شود.

3-کسانیکه مشکل سائیدگی و پوکی استخوان دارند

این طناب به دست و شانه های شما فشار زیادی وارد می کند بنابراین اگر مشکل ساییدگی و پوکی استخوان و درد مفاصل دارید و نباید وزنه سنگین بلند کنید این طناب برای شما مناسب نیست و ممکن است آسیب شما را جدی تر کند‌. این طناب برای افرادی که مشکل ستون فقرات هم دارند مناسب نیست.

4- افراد لاغر و ضعیف و دارای بیماری ام اس

کسانی که باید ورزش های سبک انجام دهند قادر به استفاده از این طناب های سنگین نیستند. چون استفاده از این طناب به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می کند پس افراد لاغر بهتر است از آن استفاده نکنند. اگر دست‌ های شما تعادل لازم را ندارند و مشکلاتی چون ام اس و پارکینسون دارید نمی توانید به خوبی طناب را در دست بگیرید و حتی حرکت دهید پس این برای شما مناسب نخواهد بود و بهتر است ورزش های سبک تر را جایگزین آن کنید. این طناب برای افرادی که به آن اشاره کردیم گزینه خوبی نیست.

انتخاب بهترین وزن برای طناب بتل روپ

همانطور که در قسمت بالا هم به این موضوع اشاره کردیم وزن طناب می‌تواند در استفاده از آن نقش مهمی داشته باشد. شما باید با توجه به سن و وزن و قدرت جسمانی خود طنابی با وزن مناسب تهیه کنید. طناب بتل روپ یک ابزار قدرتمند است و وزنی کاملا استاندارد دارد تا شما بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. این طناب از رشته های پلاستیکی تشکیل شده و طول و قطر آن می تواند در وزن طناب تاثیر بسزایی داشته باشد. هر چه طول طناب بیشتر باشد قطعا وزن بالاتری هم دارد پس باید به این موضوع توجه کنید.

طناب های معمولی تقریبا ۱۵ سانتی هستند که همه در دوره های مقدماتی می توانند از آنها استفاده کنند چون وزن آن ۱۳ کیلوگرم است و به راحتی حرکت می کند. ورزشکاران در هر سطح از آمادگی که باشند می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. طناب های حرفه ای تر همان ۱۵ سانت طول را دارند اما قطر آنها ۵ سانت و ۲۴ کیلوگرم وزن دارند. این مدل برای ورزشکاران حرفه ای توصیه می شود چون وزن بیشتری دارند. برخی طناب های حرفه ای تا وزن ۲۵ کیلو هم هستند که فقط برای ورزشکاران حرفه ای و با تجربه مناسب هستند.

 سنگین بودن وزن این طناب ها خود یک امتیاز است چون می تواند به عضله سازی کمک زیادی کند. افراد مبتدی می توانند از طناب هایی با وزن ۵/۱۳ استفاده کنند تا بدن آنها به این حرکات عادت کند. هر چه طول و قطر طناب بیشتر می شود وزن آن هم افزایش پیدا می کند که این می تواند در تمرین ها و تقویت و عضله سازی تاثیر داشته باشد. با طناب های سنگین شما می توانید سرشانه هایی قدرتمند داشته باشید. جنس این طناب ها پلاستیک فشرده است به همین دلیل وزن بالایی دارند و می توانند به کاهش چربی ها هم کمک کنند‌.

برای آگاهی بیشتر مقالات زیر نیز می توانید مطالعه کنید:

1- ورزش بتل روپ چیست؟

2- ورزش بتل روپ و کاهش وزن

نحوه ی استفاده از طناب بتل روپ

نحوه استفاده از طناب بتل روپ بدین صورت است که شما باید ابتدا طناب را توسط پیچ به دیوار متصل کنید تا بتوانید با تمام قدرت آنها را بکشید و با حرکت دهید. وزن این طناب سنگین است بنابراین باید به صورت کاملا ایمن متصل گردد. ساختار این طناب ساده است و زمانی که آمادگی لازم برای کار با آن را داشته باشید باید طناب را در دست گرفته و با تمام نیرو آن را حرکت دهید. این طناب ورزشی در باشگاه ها به وفور نورد استفاده قرار می گیرد و افراد می توانند با آن حرکات نمایشی جالبی را هم انجام دهند.

ورزشکار قبل از شروع کار باید ابتدا روی حرکت ها تمرکز کند و طناب را به صورت مواح و ریتم دار حرکت دهد. تمرکز نقش مهمی دارد و در صورتی که فرد تمرکز لازم را روی حرکت نداشته باشد ممکن است طناب به قسمت های دیگر بدن مثل صورت برخورد کند. اگر پرتاب ها نامرتب باشد تاثیر مثبتی روی بدن نخواهد داشت. اگر تازه کار هستید ابتدا حرکات آرامی انجام دهید و اگر حرفه ای هستید این حرکات باید با سرعت بالا انجام شود. شما با انجام مرتب این ورزش در مدت زمان کوتاه قدرت و استقامت را به چالش بکشید.

 زمان مناسب برای انجام این ورزش ۱۰ دقیقه است و اگر بیشتر شود توانایی شما کاهش پیدا می کند. قبل از کار با طناب بهتر است ابتدا بدن خود را گرم کنید تا بدن شما توانایی لازم برای کار با طناب را بدست آورد. بهتر است برای شروع کار طناب های سبک را انتخاب کنید تا بدن آمادگی لازم را بدست آورد. از لباس های مناسب استفاده کنید تا بتوانید به راحتی دست های خود را تکان دهید.

[/vc_column]